439 LAT TEMU, 10 MARCA 1528 ROKU, ZOSTAŁ SPALONY NA STOSIE BALTAZAR HUBMAIER

439 LAT TEMU, 10 MARCA 1528 ROKU, ZOSTAŁ SPALONY NA STOSIE BALTAZAR HUBMAIER

Baltazar Hubmaier urodził się ok. 1485 roku we Friedbergu koło Augsburga. Był reformatorem religijnym i przywódcą anabaptystów.

 

Uczęszczał do szkoły łacińskiej w Augsburgu. 1 maja 1503 r. rozpoczął studia na uniwersytecie we Fryburgu Bryzgowijskim, gdzie studiował filozofię i teologię m.in. u Jana Ecka. Z powodu braku środków finansowych przerwał studia i pracował jako nauczyciel. Jesienią 1510 r. ponownie podjął studia we Fryburgu, ale gdy Eck otrzymał powołanie na uniwersytet do Ingolstadt, podążył za nim. W 1512 r. zdobył tytuł doktora teologii i w następnych latach pracował tam jako nauczyciel uniwersytecki i ksiądz.

 

W 1516 r. powołano go na katedrę w Ratyzbonie, gdzie jako świetny mówca uzyskał wielkie poważanie. Do tego czasu Hubmaier był żarliwym obrońcą wiary katolickiej. Wpływ pism Marcina Lutra spowodował, że w jego kazaniach pojawiały się coraz częściej wypowiedzi reformacyjne, co uniemożliwiło jego dalszy pobyt w Ratyzbonie. W 1522 r. znalazł schronienie w Waldshut, gdzie został księdzem w kościele Marienkirche. Od 1523 r. zaczął występować w Waldshut oraz w Szwajcarii jako zwolennik Ulricha Zwingliego. Od 26 do 28 marca 1523 r. brał udział w drugiej dyspucie religijnej w Zurychu, podczas której przedstawił zasadę posłuszeństwa Pismu Świętemu, pisząc: „We wszystkich sporach dotyczących wiary i religii, same Pisma, pochodzące z ust Bożych, powinny być naszym poziomem i regułą”. Ponadto wypowiedział się na temat niewłaściwej praktyki czczenia obrazów, jak również o konieczności prowadzenia mszy w języku niemieckim i udzielaniu Wieczerzy Pańskiej pod dwoma postaciami (chleba i wina). Po powrocie do Waldshut opublikował pismo „Osiemnaście mów dotyczących całego życia chrześcijańskiego”. W maju tegoż roku, dzięki jego działalności, w mieście wprowadzono oficjalnie naukę ewangelicką, przez co miasto popadło w konflikt z austriackimi władzami zwierzchnimi, które zażądały jego wydania jako heretyka. Wprawdzie obywatele miasta chcieli go chronić, ale w sierpniu udał się do Schaffhaufen, gdzie uzyskał azyl. Przypuszczalnie z tego okresu pochodzi jego pismo „O kacerzach i ich spalaniu”, w którym osądził gwałty dokonywane na tzw. kacerzach (osobach wyznających wiarę protestancką). Z końcem października 1524 r. wrócił do Waldshut. Zniósł tam całkowicie mszę, ornaty, usunął krzyże i obrazy. Jego reformy były podobne do tych dokonywanych przez Ulricha Zwingliego, a w piśmie z tegoż roku nazwał siebie „bratem Ulricha Zwingliego w Chrystusie”.

 

Hubmaier zaprzyjaźnił się z wypędzonym z Zurychu Wilhelmem Reublinem, od którego w Wielkanoc 1525 r. przyjął ponowny chrzest, i od tego momentu działał jako anabaptysta (odrzucający chrzest dzieci i głoszący konieczność powrotu do ideałów pierwotnego chrześcijaństwa). 5 grudnia 1525 r. musiał uciekać z Waldshut, gdzie siłą wprowadzono ponownie katolicyzm. W Zurychu został zmuszony do odejścia od anabaptystów, ale po uwolnieniu natychmiast wrócił do tego nurtu i od lata 1526 r. działał w Mikulovie na Morawach, gdzie założył zbór. W lipcu 1527 r. został pojmany z rozkazu austriackiego arcyksięcia Ferdynanda I. Osadzono go w więzieniu na zamku Kreuzenstein koło Wiednia. Będąc więźniem prowadził dyskusje z ówczesnym wiedeńskim biskupem Johannem Fabrim. Proponowane mu nawrócenie Hubmaier odrzucił i 10 marca 1528 r. został spalony na stosie jako kacerz. Trzy dni po jego straceniu utopiono w Dunaju jego małżonkę, obywatelkę Waldshut. Podczas soboru trydenckiego, który miał miejsce w latach 1545-1563, ekskomunikowano Hubmaiera, nazywając go „księciem kacerzy” i pomimo szeroko głoszonego ekumenizmu, podobnie jak w przypadku Marcina Lutra, ekskomunika Hubmaiera do dzisiaj nie została zniesiona.

Dodaj komentarz

WITAJ NA STRONIE UWIERZ BOGU
Nadchodzące webinary
Informacje kontaktowe
KONTAKT@UWIERZBOGU.PL

Co takiego jest w Biblii – mimo wielu starań, aby ta natchniona przez Boga księga przestała istnieć – że do dzisiejszego dnia stanowi fundament wiary wszystkich chrześcijan?
Pomimo wielu różnych i bardzo odmiennych interpretacji postaramy się rozjaśnić najważniejsze jej zagadnienia.

Gdzie nas obserwować
YOUTUBE: